TROG-2
TROG-2, Test for Reception of Grammar, är ett språktest som bedömer förståelsen av svenska grammatiska kontraster. Det är utformat för att användas av logopeder, psykologer och specialpedagoger som har erfarenhet av att administrera standardiserade test individuellt.
Ordförrådet i testet är enkelt och består av substantiv, verb och adjektiv. För att man ska kunna bedöma om eventuella misslyckanden är orsakade av bristande ordförståelse finns möjlighet att administrera 48 ordförrådsuppgifter som representerar ordförrådet i TROG-2. Inget expressivt tal krävs för att lösa uppgifterna. Testet tar 10-20 minuter att administrera och ytterligare 15 minuter går åt till poängsättning och utvärdering av testresultat.
För att undvika övningseffekter rekommenderas att TROG-2 inte administreras på nytt inom nio månader efter det att en testning genomfördes första gången
Administrera testet
Testålder: Från 4 till 16,5 års ålder Testet består av 80 uppgifter uppdelade i 20 block. Uppgifterna är konstruerade så att barnet ska peka på ett av fyra svarsalternativ som stämmer med en verbalt presenterad uppgift.
Återkoppling under testning: Om barnet inte svarar ska testledaren vänta i ungefär fem sekunder och sedan repetera uppgiften. Om barnet trots detta inte svarar, repeteras uppgiften en gång till efter ytterligare fem sekunder. Om det går ytterligare fem sekunder utan att barnet svarar, antecknas IS (Inget svar) i kolumnen Svar i protokollet och testledaren fortsätter till nästa uppgift.
Barnet pekar på mer än en bild: Testledaren ska säga: Bara en bild är rätt. Lyssna noga.
Barnet pekar innan en uppgift har lästs upp: Testledaren ska säga: Vänta tills jag är klar. Lyssna noga.
Barnet ändrar ett svar: Barnet får korrigera ett svar. Både det första och det slutgiltiga svaret antecknas i protokollet. Siffran som motsvarar det slutgiltiga svaret ringas in. Det är det slutgiltiga svaret som ska bedömas som rätt eller fel. Om något är det minsta oklart ska testledaren kontrollera genom att säga: Är det rätt bild?
Barnet pekar upprepade gånger på samma ställe i stimulusboken: Om det förefaller vara ett konsekvent svarsmönster ska testledaren säga: Kom ihåg att titta på alla fyra bilderna. Och låt barnet få gott om tid att titta på svarsalternativen innan uppgiften läses upp.
Barnet ber om att få uppgiften repeterad eller upprepar den själv: Testledaren ska då repetera. Det samma gäller om barnet upprepar uppgiften, rätt eller felaktigt, och det förefaller som att barnet vet att något inte stämmer genom att använda en frågande ton. Det kan även vara intressant ur ett kvalitativt perspektiv att anteckna om barnet har en tendens till att upprepa uppgiften högt. Det kan vara en strategi för att komma ihåg uppgiften. Det barnet säger bör då antecknas för att man ska kunna kontrollera om valt svarsalternativ stämmer överens med vad barnet uttryckt.
Barnet svarar men förefaller tveksamt: Testledaren ska säga: Lyssna noga. Och repetera uppgiften. Anteckna att uppgiften repeterats. Emellanåt händer det att testledaren hunnit gå vidare till nästa uppgift innan barnet uttrycker sin tveksamhet. Testledaren ska då gå tillbaka till den tidigare uppgiften och repetera enligt ovan.
Barnet blir distraherat av yttre händelser eller förefaller ouppmärksamt: Repetera uppgiften. Anteckna i protokollet att uppgiften repeterats.
Barnet har synsvårigheter, exempelvis begränsat synfält: Det är tillåtet att testledaren hjälper barnet genom att peka på vart och ett av alternativen och ge barnet tillräckligt med tid att titta på dem. Det är lämpligast att detta görs direkt efter det att testledaren vänt blad och innan den aktuella uppgiften läses upp. (Om testledaren misstänker att barnet, trots en sådan procedur, inte uppmärksammar hela sidan utan tittar inom en halva eller kvadrant av sidan, kan en retrospektiv analys av barnets svarsmönster visa om det faktiskt finns en tendens till att barnet oftare svarar fel när den korrekta bilden finns på en särskild del av sidan.)
Barnet har nedsatt hörsel: Om barnet har en hörselnedsättning, men inte är beroende av teckenspråk för att kommunicera, kan TROG-2 administreras enligt anvisningarna. Testledaren ska emellertid ha kunskap om barnets föredragna sätt att kommunicera.
Avbryta testning: När barnet har besvarat fem på varandra följande block felaktigt ( F ) avbryts testningen. En testning kan även avbrytas om barnet inte svarar ( IS ) på någon av uppgifterna i två på varandra följande block.
Poängsättning: Ett block bedöms som korrekt när alla fyra uppgifterna besvarats korrekt och markeras med R i kolumnen Rätt svar. Om någon av de fyra uppgifterna besvarats fel bedöms blocket som felaktigt och markeras med F i kolumnen Rätt Svar. Man beräknar sen antal korrekta block. Antal korrekta block omvandlas därefter till standardpoäng enligt tabell A.1 och percentil enl tabell A.2 i manualen. I Registret för hörselnedsättning hos barn anges poäng för antal rätt block, standardpoäng och percentil.
Testledaren får ge allmän uppmuntran, men inte på något sätt visa om ett visst svar är rätt eller fel. Ibland vill ett barn veta om ett svar var rätt eller fel. Testledaren kan då säga: Det står här (peka på manualen) att jag inte får göra det nu. Jag berättar det när vi är klara. Sedan kan testledaren avsluta testningen med en allmängiltig kommentar, till exempel: Du svarade rätt på de flesta av uppgifterna.
D.V.M Bishop, Dept of Experimental Psychology University of Oxford Svensk normering: A Dahlgren-Sandberg, C Miniscalco, J. Åsberg
Instruktioner