BNT
BNT, Boston Naming Test, andra upplagan, (Kaplan et al., 2001) prövar aktivt förekommande lexikon (expressivt ordförråd) och till viss del även ordmobiliseringsförmåga. För registrering i Registret för hörselnedsättning hos barn används det av CI-logopederna under 2012 framtagna testprotokollet. Andra testprotokoll får inte användas. Det av CI-logopederna framtagna testprotokollet baseras på magisterarbetet i logopedi av Katarina Brusewitz och Marjaana Gómez-Ortega (2005).
Administrera testet
Testet består av totalt 60 bilder som barnet ska försöka benämna. Testledaren får inte på något sätt hjälpa barnet under testningen och får heller inte avslöja om barnets svar är korrekt eller inte.
Avbryta testning
Barnet ska benämna samtliga bilder om det bedöms vara möjligt men ska avbrytas om åtta på varandra följande svar är felaktiga.
Poängsättning
Barnets svar rättas på två olika sätt: lexikon och fonotax. Poäng för lexikon beräknas på hur många bilder barnet benämner med rätt målord. Det räcker att man förstår vilket ord barnet säger. Uttalet behöver inte vara helt korrekt.
Poäng för fonotax beräknas på hur många bilder barnet benämner med helt korrekt uttal, det vill säga målordet i sin korrekta fonologiska och morfologiska form. Det ger också poäng om barnet använder målordet i ett sammansatt ord, till exempel sömnpil istället för pil eller använder en synonym till målordet (galge för klädhängare).
Råpoäng gällande lexikon (rätt målord) respektive fonotax (korrekt uttal) räknas ihop var för sig och matas in i varsin ruta för råpoäng.
Staninevärde för fontoaxpoäng beräknas efter den årskurs barnet går i enligt Brusewitz & Gómez-Ortegas normering (2005). Om barnet testas mellan två årskurser, exempelvis på sommarlovet, jämförs barnets poäng med den senast slutförda årskursen. Om barnet har gått om en årskurs beräknar man utifrån årskursen barnet går i vid testtillfället.
Lexikonpoäng går inte att jämföra med något staninevärde då målorden ska ha helt korrekt uttal för att ge poäng, enligt normeringen. Lexikonpoäng ska därför endast anges i råpoäng. Kan barnet inte testas eller klarar barnet inte några uppgifter anges 0 poäng.
Brusewitz, K. & Gómez-Ortega, M. (2005): Boston Naming Test på svenska: normativa data för barn och ungdomar. Magisteruppsats i logopedi. Karolinska Institutet.
Kaplan, E., Goodglass H. & Weintraub S., (2001). The Boston Naming Test. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins
Instruktioner